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TU Berlin

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Prof. Dr.-Ing. Franz Dietrich

Lupe

Raum: PTZ 303
Tel.: +49 (0)30/314-22014
Fax: +49 (0)30/314-22759
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Wissenschaftlicher Werdegang

2018 Professor und Leiter des Fachgebiets Montage- und Handhabungstechnik (Nachfolge em. Prof. Günther Seliger), TU Berlin

2017 TU Berlin: Ruf an die TU Berlin

2013 Abteilungsleiter "Montage und Fertigungsautomatisierung", Institut für Werkzeugmaschinen und Fertigungstechnik, TU Braunschweig, mit aktivem Beitrag am Forschungscampus OpenHybrid LabFactory, Wolfsburg und am Forschungszentrum BatteryLabFactory Braunschweig

2013 Promotion zum Dr.-Ing. mit dem Thema "Nonlinear Modelling of Hydraulically Actuated Production Machines Using Optimized Experiments", TU Braunschweig

2005 Diplom Maschinenbau (Mechatronik & Mikrosystemtechnik), Karlsruhe Institute of Technology KIT (damals Universität Karlsruhe (TH)), mit Studienaufenthalten in England und an der Universität Bremen

  • Chairman und Organisator der 7th International CIRPe Web Conference 2019
  • Research Affiliate der Internationalen Akademie für Produktionstechnik (CIRP)
  • Preisträger des Wissenschaftspreises der Heribert-Nasch-Stiftung
  • Gastvorlesungen an der Tongji-Universität, Shanghai, und Singapore Institute of Manufacturing Technology (SIMTECH), Singapur
  • Wissenschaftlicher Beirat im EXIST-Projekt FormHand (inzwischen FormHand GmbH, Braunschweig)
  • Beteiligt an über 70 wissenschaftlichen Veröffentlichungen und mehreren in Umsetzung befindlichen Patenten

Für einen detaillierten CV kontaktieren Sie mich gerne.

Wissenschaftliche Interessen

  • Dynamisierte Produktion mit z.B. nutzerzentrierten Eingriffsmöglichkeiten und Adaption von Design Thinking Modellen
  • Handhabungstechnik, Robotik, Systemtechnik und Steuerungstechnik für die automatisierte Produktion

    • Mensch-Roboter-Kollaboration
    • Steuerungstechnik für Roboter, Prozessautomatisierung und Leitebene
    • Modellierung, Regelung, Trajektorieerzeugung
    • Robotergeführte additive Fertigung
    • Maschinenkonzepte, multifunktionale Greifer und Endeffektoren
    • Mikromontage, Präzisionsmontage, Hochgeschwindigkeitsmontage
    • Laborautomatisierung und Verpackungstechnik (Pharmazie und Biotechnologie)

  • Prozessautomatisierung, Verkettung und Stapeltechnik für Batterien und Brennstoffzellen
  • Automatisierung für Produktionsprozessketten im Leichtbau / Multimaterial-Bauteile / in der additiven Fertigung
  • Handhabungstechnik für flexiblen Transfer, Intralogistik und Kommissionierung
  • Handhabungstechnik, Montage und Demontage im Kontext Nachhaltigkeit und Energieeffizienz
  • Neue Formen der Ingenieursausbildung, bspw. mit Augmented Reality und Maker-Spaces
  • Augmented Reality zur Qualifikation und Produktivitätssteigerung in der Montage und Logistik
  • Automatisierung und Rationalisierung von Handhabungsvorgängen außerhalb der Produktion (bspw. Warenströme, Dienstleistungen, Baugewerbe, Service)
  • Gezielte Nutzung und Führung von Wärme in der automatisierten Produktion

Publikationen

In-situ Investigation of the Electrolyte Filling Process by conventional X-Ray Radiography
Zitatschlüssel SchillingKammannBergerEtAl2017
Autor Schilling, Antje and Kammann, Simon and Berger, Hagen and Tornow, Alexander and Dietrich, Franz and Dröder, Klaus
Jahr 2017
Verlag Kraftwerk Batterie, Aachen
Kapitel In-situ Investigation of the Electrolyte Filling Process by conventional X-Ray Radiography
Zusammenfassung The electrification of the powertrain provides an answer for the scarcity of fossil fuels and growing carbon dioxide emissions, but demands for high innovative strength from worldwide car manufacturers. In this context, the electrochemical energy storage is a technological key component for the implementation of electro mobility. Currently, lithium ion batteries are among the most promising solution for electrical mobility applications, due to their high power densities. However, there are numerous challenges to be overcome in order to reach their implementation. The manufacturing process is a major challenge because of its larger number of process steps and their complex cross-relations. One critical step according to quality and costs is the electrolyte filling process. At the present state of the art, filling is carried out independently of the plant and cell design by means of vacuum technology. The internal life of the battery is characterized by the tight packing of separator and electrodes in the housing. In addition to the filling of the cavities between the sheets, the structures of the coating and the separator must also be wetted and impregnated with electrolyte. To a lesser extent, the components exhibit porosities in the micro- and nanometer range. In order to ensure a homogeneous wetting of all components, the cells are temporarily stored after filling and are thus a bottle neck in the battery production. In order to reduce the storage time and to avoid any scrap, it is necessary to understand the filling process. The presented poster shows a simple and cost-effective approach to visualize the filling process using conventional X-ray radiography. First results are shown in the figure below (fig. 1). The electrolyte distribution and the filling level of large-sized pouch cells during the filling process are visualized.
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Prof. Dr.-Ing. Franz Dietrich
Fachgebietsleiter
Sekr. PTZ2
Pascalstr. 8-9
10587 Berlin
+49 (0)30/314-22014
+49 (0)30/314-22759